1.0 PENDAHULUAN
1.1 Pengenalan
Komunikasi merupakan bidang
yang sangat penting untuk semua bidang yang lain, sehinggakan perbuatan dan
tingkahlaku manusia tidak akan sempurna tanpa ada komunikasi (Narimah 2004).Pada peringkat awal
kewujudan manusia, komunikasi hanyalah untuk kepentingan antara perseorangan sahaja. Dengan
perkembangan yang pesat dan setelah berlaku revolusi peradaban manusia telah
wujub komunikasi yang lebih komplek. Pada era kebangkitan media adalah bermulanya
kepada cetusan komunikasi yang lebih besar, Keadaan ini berlaku apabila pada
masa itu perkembangan organisasi telah menjadikan komunikasi adalah bidang
utama dalam pemasaran produk dan juga tenaga manusia. Banyak syarikat mula
menyedari bahawa komunikasi adalah pemangkin utama dalam dunia perniagaan
terutamanya bagi mencetuskan imej korporat sesebuah syarikat. Sebagaimana
menurut Saodah, Narimah dan Mohd Yusof (2004) pengetahuan tentang komunikasi
menjadikan seseorang atau organisasi itu lebih berjaya dan berdaya saing.
Pembentukan syarikat yang
mantap sangat berkait rapat dengan komunikasi korporat yang wujud dalam
sesebuah organisasi. Dalam era pemodenan ini, organisasi dan syarikat telah
sedar bahawa komunikasi korporat sangat penting dalam pembentukan imej
korporat, sebagaimana menurut Ind (1990) Komunikasi Korporat merupakan satu
proses untuk menterjemahkan atau mengubah sesuatu identiti korporat menjadi
imej korporat.
Kewujudan perbadanan pada masa ini adalah berorientasikan kecekapan dan juga motivasi pekerja. Dengan bermotifkan keuntungan disamping mengimbangi matlamat keuntungan dan tanggungjawab terhadap masyarakat. Setiap organisasi perlu mempunyai strategi komunikasinya yang tersendiri bagi mewujudkan organisasi atau perbadanan yang berdaya saing serta layak sebagai pemilikan indentiti korporat. Perubahan yang dilakukan mestilah berdasarkan keperluan semasa agar pengerusan strategik yang dirancang dapat disesuaikan dengan tahap - tahap perubahan mengikut satu perancangan secara jangka pendek, sederhana dan jangka panjang.
Kewujudan perbadanan pada masa ini adalah berorientasikan kecekapan dan juga motivasi pekerja. Dengan bermotifkan keuntungan disamping mengimbangi matlamat keuntungan dan tanggungjawab terhadap masyarakat. Setiap organisasi perlu mempunyai strategi komunikasinya yang tersendiri bagi mewujudkan organisasi atau perbadanan yang berdaya saing serta layak sebagai pemilikan indentiti korporat. Perubahan yang dilakukan mestilah berdasarkan keperluan semasa agar pengerusan strategik yang dirancang dapat disesuaikan dengan tahap - tahap perubahan mengikut satu perancangan secara jangka pendek, sederhana dan jangka panjang.
1.2 Objektif
Objektif tugasan ini adalah untuk
mengenalpasti pembentukkan identiti, imej dan reputasi organisasi yang cemerlang seperti Telekom
Malaysia berhad yang mampu menjadi sebuah organisasi yang cemerlang dan
disegani oleh pesaing dan terkenal melalui pembentukkan identiti, imej dan
reputasi yang dirancang dan disusun secara bersistem.
1.3 Kaedah Kajian
Dalam menyiapkan tugasan yang diberikan ini,
saya menggunakan kaedah rujukan di perpustakaan, pembacaan dari akhbar, sidang
video dari internet dan kaedah perbincangan bersama tutor dan juga sesama
pelajar yang mengikuti kursus KOC3301 Pengenalan Komunikasi Korporat.
1.4 Batasan
Kajian
Batasan kajian kerja kursus
ini ialah membuat kajian tentang
kejayaan Syarikat Telekom Malaysia Berhad dalam pembentukkan identiti
syarikat, imej syarikat dan reputasi syarikat hingga menyebabkan syarikat ini
menjadi terkenal di Malaysia dan di arena antarabangsa.
1.5 Definisi Konsep
1.5.1 Identiti
Mengikut Kamus Dewan edisi keempat identiti
merujuk kepada sifat – sifat yang terdapat pada seseorang atau sesuatu yang
sebagai suatu keseluruhan memperkenalkannya atau mengasingkannya daripada yang
lain.
1.5.2 Imej
Mengikut Kamus Dewan
edisi keempat imej bermaksud keperibadian atau watak seseorang atau sesuatu sebagaimana
yang terpapar pada pandangan atau tanggapan orang atau pihak lain.
1.5.3 Reputasi
Menurut Kamus
Dewan edisi keempat reputasi membawa maksud nama baik atau perbuatan dan lain –
lain yang menyebabkan nama baik.
2.0 Strategi Telekom Malaysia Berhad
Syarikat Telekom
Malaysia Berhad (TM) adalah sebuah syarikat yang sangat jelas identiti
korporatnya. Semua pihak yang terlibat dalam pengurusan syarikat ini silih
berganti mewujudkan strategi yang mantap bagi membentuk imej, identiti dan
reputasi di persada antarabangsa.
2.1.1 Strategi Identiti Kepada Imej Korporat TM
Telekom Malaysia Berhad ™
sangat mementingkan imej korporat, jika dilihat kepada syarikat gergasi di
dunia seperti Dell, Pepsi dan Francais terkemuka seperti McDonald dan KFC,
mereka memberi fokus utama terhadap imej korporat mereka. Telekom Malaysia
Berhad ™ telah banyak merangka dan melaksanakan imej korporatnya tersendiri.
Telekom Malaysia Berhad (TM), percaya bahawa Tanggungjawab Sosial Korporat
(CSR) adalah tentang melakukan perubahan. Sebagai syarikat telekomunikasi
terbesar di Malaysia dan peneraju yang kian meningkat naik dalam komunikasi
Asia, kumpulan telah mengubah kehidupan segenap lapisan masyarakat sejak sekian
lama, sebelum CSR menjadi perkataan yang sering disebut-sebut. Kini dengan
kehadiran dan operasi di 13 buah negara, Kumpulan turut memperluaskan usaha
CSRnya merentasi sempadan negara melalui anak-anak syarikatnya di seberang
laut.
Menguatkan lagi komitmen tersebut, TM telah mencipta satu tema iaitu Reaching Out bagi memberi satu imej dan pandangan yang menyeluruh terhadap inisiatif-inisiatif warga korporat TM. Dengan memberi satu "wajah" bagi semua usaha CSR yang dilaksanakan oleh Kumpulan, ia menjadi lebih mudah untuk orang ramai mengenali dan mengaitkan usaha-usaha CSR yang diterajui oleh Kumpulan. Reaching Out telah dilancarkan oleh YAB. Dato’ Sri Mohd Najib Tun Abdul Razak, Timbalan Perdana Menteri Malaysia dalam satu majlis yang telah diadakan di Menara TM, ibu pejabat Kumpulan TM. Dalam lawatan sulung beliau ke Menara Telekom Malaysia di Kuala Lumpur.
Menguatkan lagi komitmen tersebut, TM telah mencipta satu tema iaitu Reaching Out bagi memberi satu imej dan pandangan yang menyeluruh terhadap inisiatif-inisiatif warga korporat TM. Dengan memberi satu "wajah" bagi semua usaha CSR yang dilaksanakan oleh Kumpulan, ia menjadi lebih mudah untuk orang ramai mengenali dan mengaitkan usaha-usaha CSR yang diterajui oleh Kumpulan. Reaching Out telah dilancarkan oleh YAB. Dato’ Sri Mohd Najib Tun Abdul Razak, Timbalan Perdana Menteri Malaysia dalam satu majlis yang telah diadakan di Menara TM, ibu pejabat Kumpulan TM. Dalam lawatan sulung beliau ke Menara Telekom Malaysia di Kuala Lumpur.
Identiti yang cuba
ditonjolkan oleh Telekom Malaysia dilaksanakan secara berstruktur melalui
beberapa program. Identiti yang dibentuk ini lebih kukuh sifatnya dan sukar
dirombak. Untuk tujuan tersebut Telekom Malaysia telah mengubah identiti korporatnya dalam
membentuk imej korporat seperti Penjenama semula Kedai Telekom kepada TM Point,
pemantapan logo syarikat, warna organisasi, imej pekerja, pengiklanan yang
berupaya memberi bomm dan imej portal web yang lebih interaktif.
Selaras dengan
visinya untuk menjadi syarikat komunikasi pilihan, Telekom Malaysia Berhad
meneruskan usahanya ke arah memberikan khidmat pelanggan yang berkualiti kepada
para pelanggannya yang dihargai. Apabila Syarikat melakukan penjenamaan semula
pada tahun 2005, ia turut melaksanakan pelbagai program Pengurusan Perhubungan
Pelanggan (Customer Relationship Management – CRM) dan salah satu inisiatif
yang telah dikenal pasti ialah Transformasi Pusat Panggilan.
Transformasi tersebut, yang merupakan satu
proses berterusan, diharapkan dapat mencapai yang berikut:
a) Mencipta nama yang lebih baik di kalangan
pelanggan jesteru untuk menghasilkan kepuasan
pelanggan yang lebih tinggi berhubung
perkhidmatan dan jualan.
b)
Kepuasan yang lebih tinggi di kalangan anggota dalam persekitaran baru.
c) Pusat hubungan hubungantunggalbagipelanggan
d) Memberikan imej baru Syarikat yang mengutamakan pelanggan
c) Pusat hubungan hubungantunggalbagipelanggan
d) Memberikan imej baru Syarikat yang mengutamakan pelanggan
Di bawah transformasi ini, TM telah mengambil langkah untuk merasionalkan pusat-pusat panggilannya bagi memberi layanan yang lebih baik kepada pelanggan dan mengoptimumkan sumber yang ada. Ini termasuklah menempatkan semula 12 pusat panggilannya ke hanya 4 lokasi strategik.
Identiti Korporat
seperti penjenamaan semua dan imej-imej syarikat seperti logo dan warna adalah
satu pembaharuan yang sangat berkesan terhadap TM. Pada masa ini semua jenis
publisiti dengan tujuan promosi produknya adalah sangat mantap dengan kecekapan
penyebaran maklumat yang tepat. TM juga telah membentuk imej produk dan
pekerjanya yang cekap, antara contohnya jika pelanggan ingin melayari internet
disemua tempat di dunia tidak akan menghadapi masalah, ini kerana produk
seperti teknologi broadband, wifi, wireless dan hotspot telah menjadi agenda
utama TM.
Jika dilihat pada
masa kini, antara imej korporat yang sangat berjaya dibentuk oleh TM ialah
pembekal rangkaian Broadband terkemuka Negara adalah sangat sinonim dengan TM.
Walaupun rangkaian telefon mendapat persaingan yang hebat daripada Syarikat
seperti Maxis dan Digi, namun demikian TM telah berjaya mengalih arah dengan
membentuk imej pembekal rangkaian jalur lebar melalui TM Net.
2.1.2 Strategi Pemasaran Mesra Pelanggan.
Pemasaran adalah elemen
utama dalam pembentukkan dan pengaliran produk syarikat. TM telah melaksanakan
teknik pemasaran dengan pemantapan dan pengaplikasian komunikasi sebagai elemen
yang sangat penting untuk penyebaran produk. Dengan menekankan kedua-dua jenis
media massa seperti media cetak dan elektronik telah banyak membantu menaikan
imej dan reputasi TM di mata masyarakat. Semua TM Point disusun dalam keadaan
mesra pelanggan serta semua jenis maklumat berbentuk cetakan seperti risalah,
buku, manual dan boring diletakkan pada bahagian hadapan kaunter supaya
pelanggan bebas untuk mengambil sebagai rujukan atau pendaftaran produk.
TM juga telah
memantapkan portal web mereka dengan mengoptimunkan kemudahan kepada pelanggan
seperti pendaftaran di atas talian, serta pembahagian bonus kepada pelanggan
yang dapat mendaftarkan rakan mereka melalui Program Member Get Member. Melalui
kaedah sebegini telah melonjakkan imej TM yang dapat membantu membentuk
Komunikasi Korporat. Portal TM juga telah memberi ruang kepada Laman Mikro
seperti Bluehyppo. Bluehyppo merupakan laman mikro yang serba lengkap bagi
memenuhi semua kehendak pelanggan seperti e-browser – untuk akhbar secara atas
talian. Antara produk yang telah berjaya melonjakkan imej korporat TM ialah
gamezone.bluehyppo, broadband. Bluehyppo, event. Bluehyppo, ebrowser.
Bluehyppo, chat. Bluehyppo dan booty. Bluehyppo.
Melalui portal utama TM iaitu http://www.tm.net.my telah disediakan sistem e-pay yang diiktiraf oleh Bank Negara. Kemudahan ini meliputi pembayaran bil, akhbar, perisian, pengajian, pembelajaran dan juga pembayaran saham syarikat secara atas talian. TM telah mengorak langkah yang sama dengan syarikat terkemuka dunia yang mendaftar syarikat di portal perniagaan menerusi internet yang terkemuka seperti E-Bay dan Amazon.com.
TM juga telah mengunakan televisyen sebagai saluran maklumat kepada pelangganya. Sebagai contoh iklan yang menonjolkan pekerja TM Point mesra dan cepat telah banyak mengubah persepsi masyarakat terhadap TM. Apabila apa yang ditayang di televisyen adalah benar, ini telah melonjakkan TM sebagai sebuah syarikat yang mementingkan kecekapan.
Melalui portal utama TM iaitu http://www.tm.net.my telah disediakan sistem e-pay yang diiktiraf oleh Bank Negara. Kemudahan ini meliputi pembayaran bil, akhbar, perisian, pengajian, pembelajaran dan juga pembayaran saham syarikat secara atas talian. TM telah mengorak langkah yang sama dengan syarikat terkemuka dunia yang mendaftar syarikat di portal perniagaan menerusi internet yang terkemuka seperti E-Bay dan Amazon.com.
TM juga telah mengunakan televisyen sebagai saluran maklumat kepada pelangganya. Sebagai contoh iklan yang menonjolkan pekerja TM Point mesra dan cepat telah banyak mengubah persepsi masyarakat terhadap TM. Apabila apa yang ditayang di televisyen adalah benar, ini telah melonjakkan TM sebagai sebuah syarikat yang mementingkan kecekapan.
2.2.3
Strategi Tanggungjawab Sosial
Balasan kepada penglibatan kerajaan
dalam membiayai perkongsian awam - swasta dengan TM. Selain daripada menyokong
inisiatif - inisiatif ke arah mencapai sasaran kadar penembusan jalur lebar. TM
telah mengambil beberapa tanggungjawab sosial sebagaimana yang berikut :
Ø Memperluaskan
rangkaian HSBB ke bangunan - bangunan kerajaan dan institusi - institusi
pengajian tinggi Awam dan Swsta yang terletak di dalam dan di luar lngkungan
liputan HSBB. Sejumlah 83 buah institusi telah terlibat.
Ø Menyediakan
platform kandungan bagi pembekal - pembekal kandungan dan aplikasi.
Ø Mewujud
dan menawarkan pakej - pakej jalur lebar kos rendah untuk orang ramai.
Ø Membina
telecentres di luar kawasan yang telah ditetapkan untuk masyarakat awam dalam
tempoh tertentu.
Ø Menganjurkan
program - program kesedaran awam seperti pameran, persidangan, pusat - pusat
jalur lebar untuk orang ramai mencuba sendiri dan sebagainya.
Pelaksanaan aktiviti -
aktiviti ini, merupakan salah satu usaha TM membina pengurusan identiti kepada
lebih berfokus dan bermatlamat. Setiap komponen TM digerakkan dan bekerjasama.
Komunikasi korporat disepadukan sama ada dalam aspek pengiklanan, perekaan,
perhubungan awam, kempen jualan dilakukan dengan seimbang agar tiada
pertindihan objektif, matlamat dan sebagainya supaya imej dan identiti TM
terserlah di dunia terutama Malaysia khasnya.
3.0
TM Ke Arah Reputasi Cemerlang
3.1.1 TM
dalam Pengurusan
TM telah memilih dan melantik
beberapa orang tokoh yang begitu berwibawa dan berakauntibiliti untuk
memastikan imej dan reputasi syarikat sentiasa cemerlang dan unggul. Antara
yang pernah menjadi pengarah TM ialah Tan Sri Dato’ Ir. Muhammad Radzi bin Haji
Mansor, beliau memiliki Diploma Kejuruteraan Elektrik dari kolej Faraday House
Engineering,London dalam tahun 1962. Pernah menjadi Ketua Pengarah JTM. Dato’
Dr. Md. Khir Bin Abdul Rahman juga merupakan mantan pengarah TM. Beliau
dilantik sebagai ketua Eksekutif dan ahli Lembaga Pengarah. Beliau memiliki
Ijazah Sains Kedoktoran. Pembinaan imej koporat dengan memilih Lembaga Pengarah
yang begitu terserlah dalam bidang tertentu.
Y.B.Dato’ Ir. Haji Mohd Zin
bin Mohamed dan Y.B. Joseph Salang Gandum merupakan dua orang tokoh penting
yang pernah menjadi ahli Pengarah TM. Tokoh politik yang ada dalam sebuah
organisasi gergasi seperti TM ini telah membentuk imej koporat yang lebih
cemerlang. Profil lembaga pengarah yang menerajui TM telah membawa reputasi
syarikat ini terkenal dan membina identiti yang lebih positif.
3.1.2
TM Dan Pendidikan
TM turut membina imej koporat dalam bidang
pendidikan. Penubuhan Universiti Telekom Sdn. Bhd. Pewujudan Universiti ini
adalah dengan mandat yang diberikan oleh Kementerian Pendidikan kepada TM untuk
menubuhkan Universiti swasta pertama di Malaysia. Lahirlah Universiti
Multimedia (MMU) telah melopori kajian dalam bidang teknologi. MMU telah
bekerjasama dengan organisasi - organisasi terkemuka antaranya Microsoft,
Intel, NNT, Fujitsu, Nokia, IBM dan
sebagainya secara tidak langsung telah membawa kejayaan dalam pembentukan imej
dan identiti TM ke arah yang lebih baik dikalangan khalayak dan organisasi.
Kolej Latihan Telekom
(KLT) Kuala Lumpur telah ditubuhkan pada
tahun 1948 oleh Jabatan Telekom Malaysia. KLT menerima status ‘kolej’ daripada
Kementerian Pendidikan pada tahun 1995. KLT kini mempunyai 390 anggota termasuk
lima kampus cawangan di Taiping, Kuala Terengganu, Melaka, Kuching dan Kota
Kinabalu. KLT telah membuat hubungan kerjasama dengan institusi - institusi
antarabangsa seperti Curtin University Of Technology di Australia, University
Of Portsnouth, Staffortshire De Monfort University di United Kingdom (UK). Di
dalam negara pula KLT telah bekerjasama dengan Universiti Multimedia,
Universiti Malaysia Sarawak, Universiti Utara Malaysia dan Universiti Terbuka
Malaysia.
Kini KLT telah menawarkan lebih 2500 kursus,
seminar dan bengkel dalam bidang - bidang teknikel, pengurusan, IT dan
multimedia. Tahun 2002 KLT telah menerima sijil MS ISO 9001:2000 daripada
SIRIM. KLT turut dilantik oleh Suruhanjaya Komunikasi & Multimedia sebagai
satu - satunya Agensi Pemerakuan bagi industri telekomunikasi di Malaysia. TM
berjaya menjadi satu organisasi yang bertaraf dunia bagi pendidikan
telekomunikasi di samping menyumbang kepada pencapaian visi negara ke arah k -
ekonomi.
3.1.3
TM Dan Syarikat
VADS Berhad (VADS) terlibat
dalam perniagaan menyediakan perkhidmatan rangkaian terurus (MNS) dan rumusan
aplikasi kepada syarikat - syarikat korporat di Malaysia. Selaras dengan
peningkatan permintaan pelanggan, VADS telah menyediakan e - perkhidmatan dan e
- rumusan terurus yang merupakan perkhidmatan sokongan kepada perniagaan
terasnya. VADS telah bekerjasama dengan beberapa organisasi global untuk
meningkatkan imej seperti AT&T, Cisco Systems, IBM Corporation, Microsoft
dan Onyx Corporation. Perkongsian strategik ini akan membolehkan VADS
mempelbagaikan rumusan dan daya saingnya dalam pasaran MMS.
Fiberail Sdn. Bhd.
telah ditubuhkan pada tahun 1992 sebagai sebuah syrikat usaha sama antara TM
dan Keretapi Tanah Melayu (KTM). Syarikat usaha sama ini telah dianugerahkan
lesen untuk membekalkan perkhidmatan yang berkaitan dengan rangkaian
telekomunikasi dengan menggunakan kabel faber optik di sepanjang rel keretapi.
Rangkaian kabel fiber optik sepenjang 1600 km ini menghubungkan semua bandar -
bandar utama di Malaysia. Fiberail memperolehi pendapatan yang kukuh hasil dari
rangkaian sedia adanya dan memperkembangkan portfolio perkhidmatan jalur lebar
dengan membekalkan internet canggih, perkhidmatan pengangkutan data dan data
lanjutan serta rangkaian persendirian maya. Syarikat ini juga turut menerima
anugerah Sijil Sistem Penguruan Kualiti ISO 9001:9002, ini merupakan
pengiktirafan terhadap komitmen syarikat dalam memenuhi keperluan kualiti.
Meganet Communications
Sdn. Bhd. ialah sebuah syarikat pembekal perkhidmatan sistem Bangunan Pintar
(IBS). Anak syarikat TM ini ditubuhkan pada Julai 1997, sempena pelancaran
Bandar Cyberjaya. Meganet menyediakan perkhidmatan - perkhidmatan tambahan
tambah nilai seperti Sistem Pengurusan Rangkaian, Sistem Elektrikal Bangunan
Pintar (iBES), Penghijrahan IT, Pembangunan Aplikasi, Perkhidmatan Perbandaran,
Perkhidmatan Rangkaian Kawasan Setempat (LAN) Tanpa Wayar dan Sistem Letak
Kereta. Syarikat ini juga turut terlibat dalam Kementerian pendidikan seperti
projek Politeknik Port Diskson, Politeknik Sabak Bernam dan UITM Seberang Prai,
Pulau Pinang.
Telekom Sales &
Services Sdn. Bhd (TSSSB) juga merupakan anak syarikat TM. Syarikat TSSSB ini
memberi perkhidmatan kepada kira - kira 2.6 juta pelanggan dan lebih 200 badan
koporat. TSSSB mengendalikan 154 buah Kedai Telekom dengan perakuan ISO di
seluruh negara. Fungsi utama TSSSB ialah menawarkan perkhhidmatan TM seperti
penyediaan perkhidmatan, pungutan dan pembayaran bbil, serta pertanyaan dan
perkhidmatan - perkhidmatan biro. Tahun 2002, TSSSB mendatangani perjanjian
dengan DRB - Hicom untuk memasarkan komputer - komputer peribadi KOMNAS melalui
Kedai Telekom.
Telekom Applied
Business Sdn. Bhd. (TAB) merupakan sebuah syarikat yeng telah menaikkan imej
TM. Ini terbukti apabila syarikat TAB menerima anugerah ICT MSC - Asia Pasifik
(MSC-APICTA) pada 4 April 2002. Syarikat ini menawarkan perkhidmatan Komunikasi
Maya (VCS) Produktif inovatif TAB telah berjaya mengondol anugerah untuk
“Teknologi Komunikasi Tambah Nilai Terbaik”. Satu pakatan strategik telah
berlaku antara TAB dan Jurusan Suria Sdn. Bhd. untuk membangunkan rumusan SMS
talian tetap (FSMS). Perkhidmatan yang serba canggih dan terkini ini telah
memberi imej yang baik kepada TM.
Telekom Publications Sdn. Bhd. (TPSB) adalah anak syarikat TM yang berfungsi dalam
menerbitkan Buku Panduan Telefon Malaysia (White Pages dan Yellow Pages) dalam
bentuk cetakan dan multimedia yang mempunyai pengguna lebih 6.3 juta pengguna
di seluruh negara. TPSB ini diberikan status MSC sepenuhnya dan
bertanggungjawab untuk memperkukuhkan perniagaan multimedia serta menggalakkan
pertumbuhan multimedia di Malaysia. TPSB menerbitkan buku panduan mengenai
industri, komersial dan badan - badan kerajaan dengan 300000 syarikat dan 18000
jenama yang tersenarai. Syarikat ini juga menawarkan SMS dengan penggunaan kod
ringkas setelah menjalin hubungan dengan TMTOUCH.
Telekom
Technology Sdn. Bhd. (TTSB) adalah sebuah syarikat usaha sama antara TM dan
Prism Holding Ltd. dari Afrika Selatan. Dalam perniagaan ini, perkhidmatan suis
transaksi untuk pembayaran bil dan pembelian perkhidmatan tambah nilai. TTSB
menawarkan perkhidmatan pembayaran melalui internet dan pusat - pusat jualan di
kedai - kedai terpilih sama ada di dalam mahupun di luar negara. Menara Kuala
Lumpur Sdn. Bhd. adalah sebuah syarikat yang mengurus dan menyelia menara
telekomonukasi yang keempat tertinggi di dunia. Menara ini telah menjadi mercu
tanda bagi negara ini. Menara yang berukuran 421 meter ini merupakan satu imej
yang sangat bermakna kepada TM. Menara ini telah dijadikan daya tarikan untuk
pelancong luar dan dalam negara. Pelbagai bentuk kejohanan, seminar, keraian
telah diadakan di sini.
GTN Sdn. Bhd. adalah sebuah anak syarikat TM.
Syarikat ini menyediakan rangkaian telekomunikasi bersepadu kerajaan dalam
menyediakan rangkaian dan perkhidmatan bersama kepada agensi - agensi kerajaan
secara diswastakan. Satu usaha sama telah dibentuk di antara TM dan Permodalan
Nasional Berhad. Pembinaan rangkaian yang selamat dan efisien yang disediakan
untuk kerajaan ini dinamakan EG.Net. Ini adalah langkah pertama untuk
mewujudkan sebuah kerajaan yang e - kerajaan. Usaha yang berterusan dan
tersusun yang dilaksanakan oleh TM membolehkan kerajaan Malaysia bergerak maju
ke arah suasana kerja yang generik.
3.1.4
TM dan Sukan
Imej TM turut wujud dalam bidang sukan di Malaysia. Atas sebab itulah,
TM sering menaja pelbagai acara sukan. Bermula dari penajaan perlawanan bola
sepak pelajar tempatan, sukan paralimpik, dan Sukan Malaysia (SUKMA), kepada
acara antarabangsa seperti Telekom Malaysia La Tour de Langkawi. TM turut
menyumbang kepada kepakaran telekomunikasi untuk Sukan Komenwel ke-16 pada
tahun 1988, di samping Sukan SEA ke -21 pada tahun 2001.
3.1.5 TM dan Masyarakat
Usaha TM untuk meningkatkan imej
koporat yang prihatin dilaksanakan dengan tersusun dan terancang. Antara
sumbangan TM yang meninggalkan kesan ialah memberikan sumbangan aksesori praktikal
kepada jemaah haji berupa beg selendang, tuala muka, teg bagasi dan punjut
kasut di samping buku - buku doa. TM turut menawarkan perkhidmatan panggilan
terus dari Mekah ke Malaysia.
TM juga turut melibatkan
penyertaan koporat dalam Majlis Kanser Malaysia (MAKNA). TM telah menjadi
penaja utama kepada komunikasi percuma pada hari kempen derma untuk para
pesakit. TM juga terlibat dalam menjadi penyumbang utama yang diadakan oleh
Majlis AIDS Malaysia pada tahun 2002.
TM juga turut terlibat dalam
OPS Sikap pada musim perayaan di Malaysia. Antara yang dilakukan oleh TM ialah
memberi sumbangan dalam menjayakan kempen tersebut. Selain dari sumbangan
berupa wang ringgit, sumbangan lain yang turut di beri merupakan sumbangan
barangan berupa kanopi, kain rentang dan juga poster. Logo - logo TM yang ada
di sepanjang perjalanan balik ke kampung merupakan satu bentuk promosi koporat
secara tidak langsung.
Kesimpulan
Pembentukan identiti, imej dan reputasi dalam organisasi yang cemerlang akan tercetuskan dengan kemantapan dan terjemahan identiti korporat kepada imej korporat. Untuk membentuk komunikasi korporat yang mantap perlulah merangka strategi korporat yang berkesan. Keadaan ini dibentuk berdasarkan sesuatu perspektif yang kukuh, iaitu kejayaan dalam perspektif moden atau kontemporari perlu wujud pemerhatian emprikal yang berdasarkan pandangan bahawa tidak ada satu pun strategi korporat yang tepat atau lengkap. Walaubagaimanapun Montgomery (1998) berpendapat bahawa strategi korporat perlu melalui lima elemen utama iautu sumber, operasi perniagaan, skruktur, sistem dan proses.
Dalam membentuk identiti, imej dan reputasi kemantapan dan strategi komunikasi perlulah menjalani penilaian peringkat pengurusan yang berlandaskan ADOTPS. Analisis ini sangat perlu kepada setiap peringkat seperti kebaikan, keburukan, peluang, faktor masa, masalah dan pemegang taruh atau kepentingan adalah element utama dalam mementukan sesuatu strategi tersebut boleh diguna pakai atau tidak.
Pembentukan identiti, imej dan reputasi dalam organisasi yang cemerlang akan tercetuskan dengan kemantapan dan terjemahan identiti korporat kepada imej korporat. Untuk membentuk komunikasi korporat yang mantap perlulah merangka strategi korporat yang berkesan. Keadaan ini dibentuk berdasarkan sesuatu perspektif yang kukuh, iaitu kejayaan dalam perspektif moden atau kontemporari perlu wujud pemerhatian emprikal yang berdasarkan pandangan bahawa tidak ada satu pun strategi korporat yang tepat atau lengkap. Walaubagaimanapun Montgomery (1998) berpendapat bahawa strategi korporat perlu melalui lima elemen utama iautu sumber, operasi perniagaan, skruktur, sistem dan proses.
Dalam membentuk identiti, imej dan reputasi kemantapan dan strategi komunikasi perlulah menjalani penilaian peringkat pengurusan yang berlandaskan ADOTPS. Analisis ini sangat perlu kepada setiap peringkat seperti kebaikan, keburukan, peluang, faktor masa, masalah dan pemegang taruh atau kepentingan adalah element utama dalam mementukan sesuatu strategi tersebut boleh diguna pakai atau tidak.
Berdasarkan penjelasan di
atas, dapat disimpulankan bahawa setiap organisasi, perbadanan dan syarikat
perlu membentuk identiti, imej dan reputasi yang tersohor supaya maklumat dan produk syarikat mendapat tempat
dalam masyarakat. Pengurusan korporat adalah tonggak utama dalam merangka dan
melaksanakan semua strategi komunikasi bagi membentuk identiti, imej dan reputasi organisasi yang cemerlang di mata masyarakat.
Rujukan
:
Ab. Aziz Yusof, 2002, Prinsip Keusahawanan, Selangor : Prentice Hall.Abdullah Hassan Ainon Mohd (1997) "Komunikasi Untuk Pemimpin" Kuala Lumpur: Utusan Publications & Distributors SDN.BHD.
Abdullah
Sanusi Ahmad (1980)”Kerajaan dan Pentakbiran Malaysia” Dewan Bahasa Dan Pustaka, Kuala Lumpur.
Abu
Zahari Abu Bakar (1980)”Perkembangan Pendidikan di Semenanjung Malaysia” Fajar
Bakti, Kuala Lumpur.
Astrid S.Susanto (1997) "Komunikasi Teori dan Praktis 2" Kuala
Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka. Gerald M.Goldhaber (1990) "Komunikasi Dalam Organisasi" Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Institut Tadbiran Awam Negara, Negara Kita, 1986 : Sejarah,
Pentakbiran dan - Dasar
- Dasar Pembangunan. Institut Tadbiran
Awam Negara: Kuala Lumpur.
Jaafar Muhamad, Edisi Ketiga (Oktober, 1997) "Kelakuan
Organisasi" Kuala Lumpur: Leeds Publications.
James A.F.Stoner & Charles Wankel, Edisi Ketiga (1989)
"Pengurusan" Petaling Jaya:Amiza Publishing SDN.BHD. Kamus Dewan Edisi Keempat (1984) Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka.
“Komunikasi Masa Kini”, Serdang:
UPM Press.
Muhd Mansur Abdullah (1998) "Komunikasi Dalam
Pengurusan" Kuala Lumpur: Dewan Bahasa Dan Pustaka.
Nor Aishah Buang, 2002, Asas Keusahawanan, Kuala Lumpur :
Penerbit Fajar Bakti.
Samir Muhazzab Amin, Zulhamri
Abdullah, Azali Mohamed, Mohammad Shatar Sabran,
& Paramasivam Muthusamy.
(2009). “Keusahawanan”. Serdang: UPM Press.
Zaidaton Akmaliah Lope Pihie dan Habibah Elias, 1997,
Keusahawanan dan Motivasi
Diri, Penerbit
Universiti Putra Malaysia.
Zulhamri Abdullah. (2008). “Kepentingan Identiti
dan Imej Korporat” in book on “Cabaran
Tidak ada komentar:
Posting Komentar